
Erittäin milenkiintoinen oli päivän toinenkin aihe, fysiikan sähköiset ylioppilaskirjoitukset. Tietojamme täsmennettiin ja erityisen tärkeää oli saada keskustella ylioppilatutkintolautakunnan edustajan kanssa. Paljon huolta herätti se, että työkalut fysiikan, kemian ja matematiikan tehtävien tekemiseen ovat vielä pahasti hakusessa. Kouluissa olisi kovasti tarvetta päästä harjoittelemaan niiden käyttöä. Tämä koskee niin oppilaita kuin opettajiakin. Murheellista on, että opettajien täydennyskoulutus on pitkälti sen varassa, että opettajat omalla ajallaan korvauksetta opettelevat eri ohjelmia tietämättä vielä täysin, mikä niistä oikeasti on käyttökelpoinen ja mitä hyvältä fysiikan/matematiikan/kemian ratkaisulta loppujen lopuksi odotetaan.
Saman tapaisia huolenaiheita nousi esiin Opinlakeuden Kurikassa järjestämässä matikkaillassa. Illan aikana tutustuttiin Geogebran käyttöön ja silmäiltiin hieman abittia. Yhteinen mielipide löytyi ainakin siitä, että erilaisten ohjelmien opettaminen oppitunneilla syö oppianeen omien sisältöjen opiskelua. Tosiasia on, etteivät yläkoulusta lukioon tulevat nuoret osaa käyttää luonnontieteissä ja matematiikassa tarvittavia ohjelmistoja. Toinen tosiasia on se, että opettajien täydennyskoulutus ei ole pysynyt täyttä laukkaa etenevän digiloikan vauhdissa. Nyt tarvittaisiin osaavia kouluttajia luma-aineitten opettajien tueksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti