keskiviikko 16. joulukuuta 2015

Nettiniilo muutti koululle

Nettiniilo saapui eilen koululle pahvilootassa, josta toimelias abittiasioihin perehtynyt kollega sen oitis kiikutti fykeluokkaan ilokseni. Olin nimittäin päättänyt pitää elämäni ensimmäisen abittikokeen fysiikka 2 kurssin päätteeksi. Kokeen tekeminen abitissa onnistui varsin joutuisasti: monivalintaa, yksi lyhyt termien selitystehtävä, essee ja aukkoteksti, jossa piti valita kahdesta eri vaihtoehdosta kunkin aukon kohdalla. Vaikutti hyvältä. Lopuksi päätin vielä kokeilla liitteen lisäämistä ja sekin onnistui kunhan tavasi abitin ohjeen muutamaan kertaan ja katsoi ohjevideon. Faasikaavio sujahti liitetiedostoksi hieman ohjeita soveltaen.  Laskuosuuden jätin vielä suosiolla käsin tehtäväksi, sillä emme ole harjoitelleet riittävästi kaavaeditorin  tai vastaavan käyttöä.  Fyysikkomatemaatikolle tuotti ongelmia ainoastaan abitin antama pisteitysohje, mutta siihenkin löytyi ratkaisu abittia käyttäneeltä kollegalta.Koe oli valmis, helpoin osa oli suoritettu.

Luokan saattaminen koekuntoon sujui myös osaavamman kollegan avulla. Yksin se olisi kyllä jäänyt tekemättä. Testasimme Nettiniilon toimivuutta: verkko kantoi hyvin, kirjautuminen oppilaskoneilta onnistui, yksi kone yhdeksästä hieman nikotteli. Ryhmä oli pieni, joten aamulla puolituntia aikaisempi kokeen aloitus riitti hyvin. Oppilaiden koneista osa löysi verkon heti, muutaamaa piti hieman taivutella. Loppujen lopuksi kaikki 5 oppilaiden konetta toimivat hyvin. Tässä vaiheessa olisi hyvä olla joku tvt-osaaja paikalla siltä varalta, että homma ei suju. Tulisi tietotekniikasta vähemmän ymmärtävälle kokeenpitäjällekin rauhallisempi olo. Sain onneksi apua omppukoneen kanssa hankevastaavaltamme, itse en olisi ehtinyt netistä etsiä vinkkiä sen ohjeista.

Kokeen tekeminen sujui hyvin. Yksi kone putosi verkosta, kun oppilas yritti avata liitetiedostoa. Vaihdoimme koneen abitin ohjeiden mukaan ja kokeen tekeminen jakui siitä mihin se oli jäänyt. Oli hyvä idea ottaa varalle pari ylimääräistä konetta. Myöhemmin palautetta kysyessäni kuulin, että yhden koneen näyttö oli loppuvaiheessa mennyt hieman sekavaksi, mutta säilynyt kuitenkin luettavana. 

Vastausten siirtäminen palvelinkoneelta tikulle ja sieltä abittiin oli helppoa ohjeita seuraten. Korjausosuudesta hämmästyin ja ilahduin: vastausten lukeminen oli nopeaa, kun teksti oli selkeää. Kommentointi onnistui, mutta jätin sen minimiin. Oppilaan vastaukset näkyivät selkeästi, aukkotekstistä näkyi punaisella väärin valitut sanat. Pisteitys sujahti ruudukkoon kivuttomasti. Vartin yli yksitoista sain postittaa tulokset oppilaiden sähköpostilootaan. Tulokset oli tallennettu ja varalta myös tulostettu. Kaikki vaiheet olivat ohjeistettu abitissa selkeästi.

Hyvin tehtävänsä hoitaneesta Nettiniilosta vielä sen verran, että hänelle on varmasti lähiaikoina tulossa kavereita, jotta saadaan useampi abittikoe pidettyä yhtäaikaa.

Asioita mietittäväksi hanketyöryhmälle:
- tarvitaanko ohjeistus ensimmäistä kertaa abittikoetta pitäviä vaten
- miten varmistetaan, että luokkaa varustettaessa ja kokeen alussa on saatavilla joku abittivastaavista tekniseksi tueksi? Päivystyslista koeviikolle? Miten saadaan myöhemmin kokeen aikana koetilanteeseen tekninen tuki, jos open taidot ei riitä ongelman ratkaisemiseen?
- miten koneet ja tilat abittikoetta varten varataan ja kuinka hyvissäajoin?

Lopuksi muutama oppilaan kommentti:

"Abittikokeen tekeminen oli mukavaa. Pystyi helposti lisäämään, ilman kumittelua, jos huomasi, että jotain jäi välistä. Monivalinnat olivat kivoja, huomasi saiko laskettua laskun oikein, eikä tarvinnut jäädä miettimään menikö hyvin vai päin mäntyä. Itse tykkään abittikokeesta normaalia paperiversiota enemmän jos kyse on esseen tai muun pitkän tekstin kirjoittamisesta."

"Koe oli nopeampi ja helpompi tehdä kuin mitä ajattelin, ulkomuoto oli yksinkertainen ja selvä, joten siihen oli helppo vastata. Nopea työskentely koneen ansiosta oli plussaa."

"Oli aiva hyvä ja mukava systeemi tehdä koetta vaikka heikosti meniki, mutta kumminki saa pitää enemmänki näitä abitti kokeita. Tietysti kokeen järjestäminen vaatii opettajalta varmasti aikaa ja vaivaa, mutta oppilaan näkökulmasta oli aivan mukava systeemi."



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti