sunnuntai 15. toukokuuta 2016

Tabletilla huviksi ja hyödyksi – saksaksi ja suomeksi



Kokeilin tänä keväänä pienten elokuvien tekemistä iMovie-ohjelman avulla kahdessa ryhmässä. Lisäksi pidimme yhteistoimin historian opettajan kanssa teemanviikon kurssin, jolla oppilaat valmistivat tabletilla kuvakertomuksia muistoistaan.

Saksan kolmoskurssilaiset ovat jo ehtineet oppia kielen alkeet: esittäytymisen, lukusanat, tervehdykset ynnä muut uuden kielen opettelun alkuun liittyvät asiat. Erityisesti harjoittelimme ruokailuun liittyviä ilmauksia. Tämän jälkeen kolmen hengen ryhmät tekivät noin kolmen minuutin tuotokset tabletin elokuvaohjelmalla. Tehtävänä oli siis esittää saksaksi jokin tuttu elämäntilanne, jossa jokainen toimi sekä kuvaajana että esiintyjänä. Aikaa tähän opiskelujaksoon kului neljä oppituntia.

Taas oli huomattavissa sama asia, jonka olen todennut kyllä jo ennenkin: opettaja ei koskaan painota liikaa suunnittelun tärkeyttä. Tarkoitus oli, että kukin ryhmä tekee ensin perusteellisen käsikirjoituksen ja esittää ja kuvaa  esityksen vasta sen jälkeen. Mutta toisin kävi: kuvaamiseen oli malttamattomasti ryhdyttävä välittömästi. Tietysti on kyllä hyväkin, että elokuvaohjelmaa kaikkine pikku nikseineen harjoittelee ennen varsinaisen tuotoksen kuvaamista.

No, onneksi kaiken, myös elokuvaharjoitelman, voi tehdä uudestaan; ja kieltenopiskelussahan  kertauksesta on paljonkin hyötyä. Lopputuloksena syntyi oivallisia pikku elokuvia, joissa kaikki esiintyivät, kaikki puhuivat saksaa, ja mikä tärkeintä, kaikilla oli hauskaa.

Äidinkielen kolmoskurssilla olemme perinteisesti lukeneet Ibsenin Nukkekodin. Tällä kertaa lähestyimme tätä yli satavuotiasta näytelmää eri tavalla: oppilaat saivat halutessaan lukea koko näytelmän, mutta muuten keskityimme vain näytelmän sisältöön yleisesti, minkä jälkeen valitsimme ensimmäisen näytöksen loppukohtauksen tarkemmin käsiteltäväksi.
Kukin 3-4 hengen ryhmä analysoi saman kohtauksen ja esitti sen omalla tyylillään kuvakertomuksena, joka sisälsi sekä kerrontaa että kyseisen kohtauksen näyteltynä.

Tehtävän tavoitteena oli siis oppia käyttämään tablettia ja iMovie-ohjelmaa sekä samalla tutustua Nukkekoti-näytelmään ja harjoitella kameran edessä esiintymistä sekä tarinan kerrontaa taustaäänenä. Kaikkein oleellisin pyrkimys oli yrittää saada luokan tyttöjä ja poikia (opettajan määräämissä) ryhmissä työskentelemään yhdessä, koska muuten luokkatilanteessa ei tässä kyseisessä ryhmässä juuri yhteispeliä synny.

Pienen alkukankeuden jälkeen työ sujui hyvin. Aikaa tehtävään käytettiin yhteensä viisi oppituntia.  Ryhmäläiset työskentelivät luontevasti yhdessä ja tuotokset tehtiin näppärästi. Kaiken kaikkiaan näistä neljän minuutin  pikaelokuvista tuli kelpo tuotoksia. Ehkä opiskelijat myös tutustuivat toisiinsa esittämisen lomassa eri lailla kuin normaalissa luokkatilanteessa.

Eila-Irmeli Nurmi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti