sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Loikka, ajatusloikka ja digiloikka

Viime viikolla, 8. - 9.10.  Opinlakeuden rehtoreita, yrittäjyyskasvatuksen projektipäällikkö sekä yksi MAA/TVT-opettaja osallistui benchmarking-matkalle Kaarinaan ja Turkuun Minna-koordinaattorin johdolla. Loikkasimme kyytiin ja huristelimme kuuraisen maiseman halki Kaarinan lukiolle. Siellä rehtori Kimmo Laitinen esitteli meille lukionsa toimintaa ja TVT-ratkaisuja. Esityksen lopulla saimme vielä tentata kahta lukion opettajaa, Pasia ja Mikaa, ja kysellä miten he ovat ottaneet tietotekniikan osaksi lukion arkea. Kysymyksiä sateli ja saimme kuulla miten tabletteja, kannettavia tietokoneita ja muuta opetusvälineistöä käytetään heillä opetuksessa.

Samana päivänä tutustuimme vielä Kerttulin lukioon rehtori Tapio Laineen johdolla. Kerttulin lukiossa toimii yleislukio, urheilulukio ja ICT-lukio. Yli sata vuotta vanhaan rakennukseen oli taiten remontoimalla saatu upeat puitteet oppimiselle. Mukana esittelemässä oli matematiikan ja tietotekniikan opettaja Juha Pitkänen. Kierroksella näimme vielä uudehkot kemian-, fysiikan sekä biologian luokat. Kateeksi käy, täytyy myöntää, remontin myötä Kerttuliin oli saatu ajanmukaiset työpöydät, pistorasia ym. kiskot pöytien yläpuolelle ja säilytystilaa ajanmukaisissa kaapeissa. Vanha täyspuinen kaappikin oli pitänyt säilyttää museoviraston vaatimuksesta mutta en usko, että se on erityinen rangaistus, sillä kaappi on tosi kaunis. 



Perjantaina 9.10. oli vuorossa Verkkoja kokemassa-seminaari Turun ammattikorkeakoulun tiloissa. Kuuntelimme opetusneuvos Aija Töytärin esitystä opetuksen modernisoimisesta ja digitalisoimisesta sekä opimme Meri-Tuulia Kaarakaiselta mitä Big Data on ja miten sitä voisi hyödyntää opetusalalla. 

Torstai-iltana ja paluumatkalla oli ajatushautomon vuoro. Jotta ylipäätään mitään digiloikkaa tapahtuisi, opettajien täytyy päästä koulutukseen ja vuorovaikutukseen ainekollegoiden kanssa. Hankeideoitakin mietittiin.

Ensi lukuvuodelle ja uuteen opetussuunnitelmaan saimme kosolti ideoita. Nyt on aika miettiä ja kehittää ideat toimiviksi ratkaisuiksi. Mihin TVT oikein taipuu? Miten sitä voi käyttää järkevästi? Miten se palvelee oppimista? Onko TVT jo vanha termi ja pitäisikö  puhua jostain muusta? Isojen lukioiden toiminnassa viehätti systemaattisuus ja järjestelmällisyys. Isoilla lukioilla on se etu, että ainekollegan löytää aina, joskus useampiakin, ja asioita voi tuumia yhdessä. Uutta OPSia me aiomme tuumia yhdessä parin lukion kanssa soveltuvin osin. Tuossa aineenopettajien osiossa voi sitten vaihtaa niitä ajatuksia ja osallistua lukioiden "digiloikkaan". 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti